Ako si poradiť s automatickou prevodovkou a správnym riadením auta?

17.10.2018

Zdroj: sc/Shutterstock

Páčil sa vám článok?

(pr) Automobil je zariadenie, ktorého ovládanie sa dnes radí k jednej z najdôležitejších zručností dospelej osoby. Pre niekoho to môže byť ako maturita, vysvedčenie alebo dokonca titul a určite sa o tom presvedčíte aj pri prijímacom pohovore na konkrétnu pracovnú pozíciu.

Jednou z vecí, ktoré budete musieť v prípade získavania vodičského oprávnenia pochopiť, je aj automatická prevodovka - jeden z kľúčových vynálezov v oblasti výroby automobilov, ktorý sa stáva čoraz väčšou súčasťou moderných vozov. Niektoré univerzálne prevodovky slúžia viac na špecifické zariadenia, v tomto prípade však ide najmä o pohodlné ovládanie a pohon osobného vozidla.

Vodiči, ktorí musia jazdiť v hustej mestskej premávke, s automatickou prevodovkou ovládajú svoje vozidlo oveľa ľahšie. Jedným z hlavných problémov "automatu" je jeho drahá náhrada. Ak automatická prevodovka zlyhá, vodič bude musieť vynaložiť značné peniaze na jej opravu a dočasu si vystačiť s vlastným radením rýchlosti. Na predĺženie funkčnosti a životnosti automatickej prevodovky ale úplne stačí správne ovládať vozidlo, čo učí budúcich majiteľov vodičského oprávnenia aj moderná autoškola FEKI v Bratislave.

Poznáte základné režimy prevodov?

Moderné automatické prevodovky sú schopné pracovať v niekoľkých režimoch, ktoré sú na konzole  označené príslušnými písmenami:

  • N - neutrálny prevodový stupeň ;
  • P - parkovanie. Režim, v ktorom je vozidlo zaparkované. Prepnutie do režimu P by malo byť po úplnom zastavení vozidla a jeho umiestnení na "ručnú brzdu";
  • D - pohon, pohyb je aktivovaný, ak sa vozidlo bude pohybovať dopredu, keď stlačíte plynový pedál;
  • R – dozadu - keď je aktivovaný tento režim , vozidlo sa bude pohybovať dozadu;
  • D1 (L) - pohyb v prvom prevodovom stupni. Tento režim sa aktivuje, keď je potrebné, aby sa vozidlo pohybovalo prvým prevodom. Takýto režim môže byť užitočný, napríklad ak potrebujete prejsť na ľadovú alebo znečistenú cestu, kde môže dôjsť k prešmykom. Taktiež je vhodné používať režim pohybu pri prvom prevodovom stupni pri jazde na strmom klesaní.
  • D2 - pohyb v prvom a druhom prevodovom stupni. Tento režim je možné v praxi použiť pri jazde na klzkom povrchu alebo na horských cestách;
  • D3 (S) - režim downshift. Tento režim sa odporúča použiť pri zostupoch a výstupoch. V tom vozidlo je brzdené motorom.

Vyššie uvedené prevody sú hlavné režimy automatickej prevodovky. Okrem toho existujú ale aj iné režimy prevádzky rôznych výrobcov. Nájsť môžete ešte napríklad tieto režimy:

  • S (športový),
  • E (ekologický - úsporný) a ďalšie.

Ako používať automatickú prevodovku?

Stojí za zmienku, že pred začiatkom pohybu na vozidle s automatickou prevodovkou by ste mali počkať, kým sa nerozsvieti kontrolka. Bezprostredne sa odporúča jazdiť niekoľko kilometrov bez ostrých zrýchlení pri nízkej rýchlosti.

Niektoré prevodovky majú v zimnom období samostatný režim prevádzky. V závislosti od spoločnosti, ktorá vyrába auto, môže mať ale rôzne označenia - Zima, Sneh, W alebo *. V zimnom režime sa minimalizuje pravdepodobnosť rotácie kolies. Auto sa okamžite začne riadiť druhým prevodom a nárast prevodových stupňov nastane pri nižších otáčkach. Spolu s kvalitnými gumenými rohožami do auta ide o najlepšiu výbavu, ktorej zvládnutie je samozrejme v prvom rade na samotnom šoférovi a jeho jazdných vlastnostiach, nezabudnite na to ani vy a šetrite jeho najcennejšie funkcie pre plnohodnotné jazdy.

Páčil sa vám článok?