VIDEO: Nestavajme cyklistov proti chodcom - veď na cestách ide hlavne o ich zdravie a životy!

22.9.2018
Bikesharing

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Cyklistov v Bratislave pribúda. Právom sa dožadujú svojho miesta v meste aj v premávke. Bohužiaľ, ich zvyšný počet v spojení s predimenzovanou dopravou, slabou cykloinfraštruktúrou a neraz malou vzájomnou ohľaduplnosťou začali formovať skupinu cyklo pozitivistov, proti ktorým stoja cyklo negativisti. A môže to byť horšie...

Tento článok je apelom na dve najzraniteľnejšie skupiny účastníkov cestnej premávky – na chodcov a cyklistov. Nestavajte sa proti sebe. Prečo to hovoríme teraz? Mesto totiž od 7. septembra spustilo bikesharing – systém zdieľaných bicyklov s názvom Slovnaf BAjk a je vysoký predpoklad, že nie každý, kto na mestský bicykel sadne, nájde odvahu vojsť s ním rovno do bratislavskej premávky. A keďže cyklotrás je u nás stále málo, a neprepojených, treba sa pripraviť na to, že mnohí použijú aj chodníky, ktoré sú určené chodcom.

„Tam, kde nie je cyklotrasa, jazdím so svojou 12-ročnou dcérou na bicykli po chodníkoch,“ napísala nám do redakcie čitateľka Kristína. „Jazdíme pomaly, nikoho neohrozujeme, napriek tomu nás nedávno zastavili dve ženy a začali mi nadávať, či som nevidela video na Facebooku polície a či neviem, že po chodníkoch nesmiem jazdiť. ´Vy by ste vzali svoje dieťa na bicykli na cestu?´ začala som s nimi diskutovať a oni napokon uznali, že pre našu bezpečnosť je lepší chodník. Mňa však mrzel naj­mä fakt, že takúto reakciu, ktorú som nikdy predtým nezažila, vyprovokovala práve polícia.“

Na facebookovej stránke Polície SR sa koncom augusta skutočne objavilo video pod názvom „ TOTO VIDEO SI MUSIA POZRIEŤ VŠETCI CYKLISTI - všetko o tom, ako môžu jazdiť na ceste a či vôbec po chodníkoch.“ Cyklista podľa zákona nesmie jazdiť po chodníku, tam môže bicykel len tlačiť.
A na ceste má včas predvídať výtlky, kanály a nerovnosti na vozovke, informovali. Nie je cieľom tohto textu analyzovať, či video vzniklo ako reakcia na facebookovú stránku Útrapy bratislavského cyklistu, kde sa na fotografiách objavili na cykloceste aj parkujúce autá polície.

Faktom však je, že video vyvolalo búrlivú diskusiu. Tí miernejší žiadali rovnakú toleranciu k cyklistovi na chodníku, s akou na ňom tolerujeme autá. Tí znalejší veci opisovali svoje desivé historky z premávky. Trúbenie, nadávky, vytlačenie predbiehajúcim autobusom na zábradlie, ostrekovanie, ignorovanie, hoci mali prednosť, opisovali, ako sa ´stretli´ so spätnými zrkadlami, keď ich auto predbiehalo pritesno... „Cyklisti nejazdia po chodníkoch z rozmaru, ale z nutnosti...“ znel záver.

Na druhej strane boli tí, ktorí sú presvedčení, že chodníky patria chodcom a spomínali pretekajúcich magorov na chodníkoch. Ďalších, ktorí neberú žiaden ohľad na vodičov, akoby nechápali, že keď vletia na priechod, ohrozujú nielen seba. A aj takých, ktorí predpisy buď nepoznajú, alebo nerešpektujú.
A napokon sa v diskusii objavili osamelé hlasy, ktorí od polície namiesto reštriktívnych videí žiadali podporu. Napríklad aj vo forme tipov, kde a akým spôsobom je možné dopravnými zmenami uľahčiť cyklistom jazdu.

Magistrát s podporou cyklistov aj v súvislosti s rozbehnutím bikesharingu už začal. „Budeme dbať na každodennú bezpečnosť cyklistu, lebo našou prioritou je dostať ľudí z áut,“ povedal nám bratislavský cyklokoordinátor Andrej Martinka. „Spolu s bikesharingom preto spúšťame aj bezpečnostnú kampaň. Pripravili sme spoty a videá s rôznymi situáciami, ktoré môžu nastať.“ To však nie je všetko.

„Snažíme sa o spomalenie dopravy na kritických miestach, riešime to s ministerstvom dopravy,“ pokračuje cyklokoordinátor. „Navyše, máme vytipované chodníky, ktoré by mohli byť združené, teda spoločné pre cyklistov aj chodcov. Taký je už napríklad na Astronomickej. Zmiešaný pohyb máme napríklad aj v pešej zóne na Hviezdoslavovom námestí. Tolerujeme sa tam navzájom ani o tom mnohí nevieme. Alebo Botanická. Cyklisti tam jazdia po chodníku, pretože chodci ho takmer nevyžívajú. Tam navrhujeme združený chodník. Pomohol by aj študentom, keďže plánujeme dokovaciu stanicu pri internátoch. Alebo Trnavská. Popri zimnom štadióne je široký chodník, ktorým sa dostanete až ku Klientskému centru. Alebo Krížna. V jednom pruhu tam parkujú autá. Konzultovali sme to s policajtmi, zmene sú naklonení.“

Podstatný je fakt, že na združenom chodníku autá parkovať nemôžu a aj toto je spôsob, ako postupne redukovať počet vozidiel v meste. Ulíc vhodných na zmenu je dosť. Napokon aj aktívni užívatelia majú svoje tipy. „Jazdím bicyklom do práce od OD Slimák po Jarošovej a Bajkalskej od Novej doby po Drieňovú, ale je to takmer samovražda,“ píše Renča v ankete na facebookovej stránke Bratislavských novín. „Napríklad jeden z dvoch málo využívaných chodníkov na Jarošovej by sa mohol/dal vyhradiť ako cyklotrasa.“
Zmeny sa však neudejú hneď, treba ich konzultovať, naprojektovať, schváliť, vybrať zhotoviteľa...
Spustenie bikesharingu v Bratislave je napriek všetkému skvelá vec. Vyskúšali sme ho a je šanca, že na týchto bicykloch nebudú jazdiť pretekári, ale pán v obleku na ceste do práce a aj pani v sukni. S troma prevodovými stupňami sa pohodlne presuniete do roboty, ale aj v noci domov, keď budete chcieť ušetriť za taxík. Zdieľaný bicykel vyskúša zrejme aj ten, čo doteraz nebicykloval. Helma v meste nie je povinná, dá sa teda predpokladať, že kvôli bezpečnosti stretnete mnohých z nich aj na chodníku.
Napriek apelu na tolerantnosť sa konfliktom a rozhorčeným občanom v Bratislave asi nevyhneme. Možno však budú v konečnom dôsledku prínosom. Vytvoria spoločenský tlak na vybudovanie systému cyklotrás, ktoré prepoja všetky mestské časti.

(in, video: FB polície, foto: Matúš Husár, FB)

Páčil sa vám článok?