Lokomotíva GANZ Eg 6 je v Bratislave

10.11.2014
0
Lokomotíva ganz eg 6 je v bratislave - eg6_1
Páčil sa vám článok?

V piatok 7. novembra 2014 predpoludním bola pred skladom č. 7 na dunajskom nábreží slávnostne predstavená vynovená lokomotíva Viedenskej električky GANZ Eg 6. Od utorka 11. novembra bude lokomotíva vystavená v Múzeu dopravy na Šancovej ulici, kde bude súčasťou expozície výstavy 100. rokov Viedenskej električky.

Slávnostné predstavenie zorganizovali záchrancovia „stratenej Bratislavčanky“ s Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy spoločne s Bratislavským okrášľovacím spolkom a podporou Bratislavského kraja a mesta Bratislava.

„Pred niekoľkými rokmi bola Viedenská električka pre Bratislavčanov len dávnou spomienkou. Nikomu z nás sa ani nesnívalo, že by sa mohla do Bratislavy niekedy vrátiť. Dnes je to skutočnosť. Viedenská električka ožila a  v plnej kráse je opäť v Bratislave. Vďaka za to patrí trojici jej záchrancov Romanovi Delikátovi, Petrovi Martinkovi a Michalovi Milatovi, ale aj Bratislavskému okrášľovaciemu spolku a všetkým Bratislavčanom, ktorí finančne prispeli na je záchranu a obnovu,“ uviedol moderátor podujatia a šéfredaktor Bratislavských novín Radoslav Števčík.

Lokomotívu Viedenskej električky predstavili pri príležitosti 100. výročia otvorenia miestnej dopravy Viedenskej električky v Prešporku. Lokomotíva bola vyrobená v roku 1913 pre potreby prešporského úseku železničného spojenia z Prešporka do Viedne. Viedenská električka bola sprevádzkovaná 5. februára 1914 a viedla z Prešporku cez Kopčany, Wolfsthal, Schwechat do Viedne. Premávka miestnych vlakov Prešporok – Ligetfalu továrenská kolónia začala 15. novembra 1914. Na trati z Prešporka (neskôr Bratislavy) jazdila až do 7. októbra 1938, keď bola Petržalka obsadená nemeckými vojskami.

Lokomotíva GANZ Eg 6 jazdila potom až do roku 2010 na lokálnej trati v okolí Linzu. Potom bola určená na zošrotovanie, vďaka trojici jej záchrancov unikla krutému osudu a dnes je opäť vo vystavovateľnej podobe v Bratislave. Zatiaľ nie je funkčná, Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy ju však chce ďalej rekonštruovať až do prevádzkyschopného stavu.

(brn)


Foto: Lokomotíva Viedenskej električky GANZ Eg 6 vo vynovenej podobe.
FOTO: Roman Delikát


Rekonštrukciou sa električke prinavrátila podoba z roku 1914, podľa historických fotografií sa podarilo dôkladne zrekonštruovať interiér, či dobové nápisy. Jej osud bol vlastne už spečatený, lebo pôvodný majiteľ sa ju rozhodol zošrotovať. Klubu sa podarilo získať prostriedky na jej odkúpenie za cenu starého železa a po niekoľkoročnom úsilí aj zrekonštruovať do pôvodnej podoby.

O budúcnosti električky ešte nie je definitívne rozhodnuté. "V tejto prvej fáze sme ju zrekonštruovali do výstavnej podoby. Nemá funkčné motory, ktoré treba ešte opraviť. Ide o električkovú lokomotívu, ktorá nemôže premávať na bežnom užšom metrovom rozchode. Dúfame, že ak sa postaví električková trať do Petržalky, budú tam aj dva rozchody s úzko- aj širokorozchodným profilom, teda aj pre električky s rozchodom 1435 mm. Na tejto trati by sme ju chceli prevádzkovať ako atrakciu Bratislavy. Budeme sa snažiť ešte odkúpiť aj pôvodné vozne, ktoré sú stále k dispozícii v Rakúsku,“ uviedol Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

(TASR)
FOTO: TASR

Páčil sa vám článok?