FOTO Vallovi zatiaľ chýba odvaha, odkazujú aktivisti po tom, čo merali rýchlosť autám

5.5.2021
znepokojené matky, greenpeace, cyklokoalície -meranie rýchlosti

Zdroj: Richard Lutzbauer

Páčil sa vám článok?

Organizácie Greenpeace Slovensko, Znepokojené matky a Cyklokoalícia poukázali na potrebu opatrení, ktoré spomalia automobilovú dopravu a zvýšia bezpečnosť na cestách. Na toto a na absenciu dlhodobej vízie podľa nich poukazujú aj zahraniční experti v reporte o udržateľnej mobilite v Bratislave, ktorý dnes organizácie odovzdali námestníčke primátora Lenke Antalovej Plavúchovej.

„Spomaľme! Chceme žiť v zdravom a bezpečnom meste,” odkazujú organizácie Greenpeace Slovensko, Znepokojené matky a Cyklokoalícia, ktoré dnes ráno spoločne merali rýchlosť na nábreží v Bratislave.

Zdroj: Richard Lutzbauer
Zdroj: Richard Lutzbauer

​​Aktivistky a aktivisti upozornili na prekročenie rýchlosti, ktorú merali na Vajanského nábreží

Zdroj: Richard Lutzbauer

Sprievodná aktivita - meranie rýchlostí na Vajanského nábreží

Organizácie spoločne deklarujú, že dopravná situácia v hlavnom meste a na Slovensku patrí dlhodobo medzi najhoršie v Európskej únii a Bratislava má už roky vysokú úmrtnosť chodcov, znečistené ovzdušie a zvyšujúci sa počet áut na cestách. "Report o udržateľnej mobilite poukazuje na nedostatok vízie a ambícií mesta v oblasti udržateľnej mobility, upokojovania individuálnej automobilovej dopravy a zvyšovania bezpečnosti na cestách. Zároveň poskytuje súhrn odporúčaní, ktorými by sa Bratislava mohla inšpirovať od iných európskych miest," priblížila Patrícia Brandysová hovorkyňa Greenpeace Slovensko.

„Návodom pre živé a zdravé mestá je odmietnutie obetovania obrovského množstva verejného priestoru osobným automobilom - ten je namiesto toho dizajnom ulice prerozdelený medzi ľudí spravodlivo. Väčšina ulíc v Bratislave je vhodná na realizáciu zón 30 s prvkami dopravného upokojovania rovnako, ako to vidíme v iných mestách, kde funguje doprava a život mesta oveľa lepšie,” konštatovala Kristína Griačová z občianskeho združenia Cyklokoalícia s tým, že týmto spôsobom sa pomerne rýchlo dá dosiahnuť zlepšenie bezpečnosti pre všetkých obyateľov v krátkodobom horizonte. Samotné mesto si podľa nej tieto ciele definovalo napríklad aj v Akčnom pláne rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktorý však zatiaľ nenapĺňa. "Pritom stačí najmä odvaha a aj ulice v Bratislave sa môžu stať oveľa príjemnejším miestom pre život,” doplnila Griačová.

Na konkrétne problémy bezpečnosti poukázala aj ranná aktivita Znepokojených matiek, ktoré v spolupráci s Cyklokoalíciou a Greenpeace merali rýchlosť na Vajanského nábreží, kde je v rámci zóny 30 povolená 50- kilometrová rýchlosť. Cieľom bolo upozorniť vedenie hlavného mesta na potrebu zón 30 slúžiacich na spomalenie a zvýšenie bezpečnosti dopravy, najmä v centre mesta, okolí škôl a v blízkosti obytných zón. "Na týchto miestach vodiči často porušujú predpísanú rýchlosť, čo ukázalo aj dnešné meranie, počas ktorého organizácie namerali najvyššiu rýchlosť až 92 km/h v centre mesta, ktoré by malo slúžiť najmä ľuďom, nie autám," uviedla Brandysová.

​„Napriek tomu, že v Bratislave sa deje veľa pozitívnych zmien, stále nevidíme, že by primátor Vallo dával dostatočný dôraz na zastavenie nárastu automobilovej dopravy. Niektoré mestá dokázali pandémiu využiť na pozitívnu zmenu a verejný priestor začali meniť tak, aby slúžil viac peším a cyklistom. Pandémia sa pomaly končí, a my si chceme dať dole rúška, ale môžeme, keď je tu zlá kvalita ovzdušia kvôli doprave?” pýta sa Ivana Nemethová zo Znepokojených matiek.  

K téme sme požiadali o stanovisko aj magistrát. Hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová nám potvrdila, že námestníčka primátora Lenka Antalová Plavúchová prebrala report od organizácií Greenpeace, Znepokojené matky a Cyklokoalícia, ktoré navrhli opatrenia pre zlepšenie mobility v meste. "Sme presvedčení, že v prioritách, ktoré smerujú k zlepšeniu situácie pre chodcov, cyklistov a rodičov s deťmi, vrátane zlepšení verejných priestorov, debarierizácie či parkovacej politiky sa s nimi zhodujeme a mesto denne pracuje na ich napredovaní. Report organizácií mesto preštuduje a bude pripravené na odbornú diskusiu o ich návrhoch," spresnila pre banoviny.sk Rajčanová.

Konštatovala, že ak chceme mať zdravé, bezpečné mesto, zároveň sa musia aktívne znižovať emisie a adaptovať sa na zmenu klímy. Organizácie po skončení aktivity následne odniesli report na magistrát, kde ho osobne prevzala námestníčka primátora, Lenka Antalová Plavúchová.

Zdroj: Richard Lutzbauer

Zdroj: Richard Lutzbauer

​Report o udržateľnej mobilite v Bratislave dnes organizácie odovzdali námestníčke primátora Lenke Antalovej Plavúchovej.

Dopravný systém, ktorému dominujú osobné autá, je podľa slov Pavla Fábryho z Greenpeace Slovensko jednou z príčin klimatickej a ekologickej krízy. "Ak je našim cieľom vytvoriť udržateľnejšie, bezpečnejšie a voči krízam odolnejšie mestá pre všetkých, musíme dať prednosť udržateľným formám mobility pred podporou individuálnej automobilovej dopravy, ktorá má úplne jasný negatívny dopad na život v meste a celú planétu,” zhrnul Fábry.

Zdroj: Greenpeace Slovensko

​Prekážky bezpečného pohybu po Bratislave podľa organizácie Greenpeace

(nc,ts)

Páčil sa vám článok?